وزیر ناشی بر مدار حماقت


کورش شرفشاهي : پمپئو وزير خارجه آمريکا در سخناني در بنياد هريتج آمريکا راهبرد تازه اين کشور عليه ايران را بيان و با تکرار ادعاها عليه برنامه صلح آميز هسته‌اي ايران و آنچه فعاليت‌هاي منطقه‌اي و موشکي خواند زبان به تهديد گشود و اعلام کرد که بزرگترين تحريم‌هاي اقتصادي را مي‌خواهد به کار گيرد.پمپئو در سخنراني خود که 12 شرط براي ايران گذاشته مدعي شد که برجام نقايص مرگبار دارد و جهان را به خطر انداخته است.پمپئو مدعي شده که آمريکا فشار بي‌سابقه مالي به ايران وارد خواهد کرد و هشدار داده که اگر ايران مسيرش راعوض نکند شديدترين تحريم‌هاي تاريخ عليه اين کشور وضع خواهد شد.شروط 12 گانه ادعايي آمريکا درباره فعاليت‌هاي ايران در حوزه هسته اي، نظارت‌ها از همه پايگاههاي ايران، توقف برنامه موشکي، آزادسازي آنچه شهروندان آمريکايي و اتباع همپيمان واشنگتن خوانده شده از زندان، توقف حمايت از حزب ا...، حماس و جهاد اسلامي‌را شامل مي‌شود.وي همچنين مدعي حمايت ايران از نيروهاي انصارا... يمن و نيز حضور نيروهاي ايراني در سوريه شده و اعلام کرده که حمايت‌ها از يمن بايد متوقف و نيروهاي ايراني از سوريه خارج شوند.

پاسخ سريع و صريح ايران
به فاصله اندکي پس از تهديدهاي پمپئو رئيس جمهور ايران با تاکيد براينکه دولت جديد آمريکا اين کشور را به 15 سال پيش برگرداند، گفت:همه کشورهاي دنيا خواهان استقلال در تصميم‌ هستند وشايد آمريکايي‌ها بتوانند با فشاردربعضي جاها کاري به پيش ببرند اما منطق نمي‌پذيرد که آنها بخواهند براي دنيا تصميم بگيرند. حجت‌الاسلام حسن روحاني افزود:اينکه آقايي که سال‌ها در يک مرکز جاسوسي مشغول فعاليت بوده حالا بخواهد از جايگاه وزيرخارجه آمريکا براي ايران و ديگر کشورها تعيين تکليف کند به هيچ وجه پذيرفتني نيست. 
شما چکاره‌ايد که مي‌خواهيد براي ايران و جهان تصميم بگيريد و بگوييد ايران در زمينه فناوري هسته‌اي چه بکند و چه نکند.وزير خارجه کشورمان نيز در پاسخ به پمپئو گفت:آمريکا در توهمات و سياست‌هاي شکست خورده‌اي محبوس است که از سوي گروههايي با منافع خاص ديکته مي‌شود. همان انتخاب‌هاي غلط را تکرار مي‌کند و به تبع آن همان نتايج زيان بار را برداشت خواهد کرد.محمد جواد ظريف در پيامي‌توئيتري افزود: ديپلماسي حقه بازي آمريکا صرفا بازگشت به عادت‌هاي گذشته است؛ ايران در اين ميان با شرکاي خود براي راهکارهاي برجام پس از خروج آمريکا همکاري مي‌کند.
پاسخ وزارت خارجه ايران
در همين رابطه وزارت خارجه کشورمان در بيانيه‌اي اعلام کرد: اظهارات سخيف، بي مايه، توهين آميز و مداخله گرانه پمپئو و نسبت‌هاي ناروا به ملت بزرگ و متمدن ايران نشانه استيصال و درماندگي مقام‌هاي دولت آمريکا در مقابل ملت ايران و تلاش مذبوحانه براي انحراف اذهان جهاني از اقدام غيرقانوني و نقض عهد اين کشور در برجام است که حقوق بين الملل و قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل متحد که توسط دولت آمريکا پيشنهاد و به اتفاق آرا تصويب شده بود را زيرپا گذاشته است. در بخش ديگري از بيانيه آمده است: سخنان پمپئو يک بار ديگر فقر اطلاعاتي، ضعف بينشي، عقب ماندگي تحليلي و سردرگمي‌روندهاي تصميم سازي و تصميم گيري در ايالات متحده را به نمايش گذاشت و نشان داد جريانات تندرو و جنگ طلب در آمريکا نه تاريخ مي‌دانند و نه قادرند از آن درس بگيرند.

آمريکاي فراموش کار
همچنين سخنگوي دولت در پاسخ به ادعاهاي پمپئوگفت: مسئولان و کرايه نشينان کاخ سفيد پيش از هر گونه اظهارات خصمانه اي، نيازمند پاسخ به سوالاتي هستند تا افکار عمومي‌روشن تر شود. محمد باقر نوبخت گفت: البته رييس جمهوري کشورمان بلافاصله موضع رسمي‌جمهوري اسلامي‌ايران را بيان کردند و همکاران من در وزارت خارجه نيز پاسخ‌هاي تفصيلي را خواهند داد.سخنگوي دولت با طرح اين سوال که در چهل سال پيش که انقلاب گسترده مردم در ايران شکل مي‌گرفت، آيا آمريکايي‌ها موافق پيروزي مردم با شعار نه شرقي، نه غربي و جمهوري اسلامي‌بودند، گفت: اگر به خاطرشان نيست، مي‌توانند از ژنرال‌هاي خود و سايرين سوال کنند.نوبخت گفت: وقتي هواپيما و هلي کوپتر آمريکايي‌ها براي مقاصدي که داشتند، وارد طبس شدند، آيا اراده اين‌ها بود که به هم بخورند و نظاميان آمريکايي ذغال شوند؟وي افزود وقتي در دهه شصت و سال شصت ، رييس جمهور، نخست وزير، رييس ديوان عالي کشور، نمايندگان مجلس و مردم عادي در عمليات‌هاي متعدد تروريستي منافقين به شهادت مي‌رسيدند، همه اين اقدامات براي آن بود که ايران قوي تر يا ساقط شود؟سخنگوي دولت گفت: اراده آمريکا طي 40 سال گذشته بر آن بود که ايران ضعيف تر شود ولي آيا نيروهاي مسلح ما نسبت به روزي که ارتش صدام را وادار کردند به ايران حمله کند، ضعيف تر شده است ؟ تلاش کردند اقتصاد ما تضعيف شود . آيا نسبت به آن روز بنيانش ناکارآمدتر شده است؟
از سوي ديگر حسينعلي حاجي دليگاني نماينده شاهين شهر در مجلس در اخطاري گفت: چرا رئيس مجلس در نطق اول جلسه، پاسخي به ياوه ‌گويي‌هاي وزير امورخارجه آمريکا نداد؟وي اظهار داشت: ما نمايندگان مجلس شوراي اسلامي‌سوگند ياد کرديم امانتدار استقلال کشور باشيم، مدت‌هاست لايحه استعماري الحاق ايران به کنوانسيون بين‌ المللي مبارزه با تأمين مالي تروريسم را مطالعه کرده‌ام، سرتا سر اين لايحه استعماري است، تصويب اين لايحه دست و پاي مردم ايران را مي‌‌بندد و تصويب آن خيانت به ملت ايران است.حاجي دليگاني اظهار داشت: بر اساس سوگندي که ياد کرديم نبايد اين لايحه را به تصويب برسانيم. اجازه دهيد بررسي اين لايحه در تاريخ مجلس مطرح نشود و مانند تصويب برجام در 20 دقيقه نشود. رييس مجلس شوراي اسلامي‌در پاسخ گفت: مايک پمپئو وزير خارجه آمريکا آنقدر حرف‌هاي بي حساب زد که احتياج به پاسخ ندارد.علي لاريجاني افزود: وزير خارجه آمريکا لياقت نداشت که صحبتي در صحن نسبت به حرف‌هاي او بيان شود. آنقدر حرف‌هاي بي حساب زد که احتياج به پاسخ نداشت، کما اين که وزيرامورخارجه کشورمان پاسخ او را داد.

سخنراني پمپئو احمقانه بود
اين در حالي است که رسانه‌هاي آمريکا نيز نسبت به اين مطلب واکنش نشان دادند به نوعي که تارنماي روزنامه واشنگتن پست نوشت: پمپئو در نخستين سخنراني خود، براي فرستادن پيام «يا چيزي که ما مي‌خواهيم را بخواهيد يا هيچ!» به مردم ايران و رهبران اين کشور، استفاده کرد. در ادامه آمده است: روشن نيست که دولت ترامپ چگونه مي‌خواهد بدون حمايت متحدان کليدي آمريکا در اتحاديه اروپا که همگي به باقي ماندن در توافق هسته‌اي و افزايش روابط اقتصادي خود با ايران متعهد شده اند، چنين چيزي را عملي کند.اين روزنامه آمريکايي در ادامه نوشت: مقام‌هاي دولت آمريکا از اشاره مکرر به اتحاد خود با مردم ايران، به عنوان محرکي اصلي در هدف قرار دادن رفتار بد تهران، استفاده مي‌کنند. سخنراني پمپئو نيز از اين قاعده مستثني نبود. اين روزنامه در ادامه آورده است:ممکن است تمام اين موارد صحت داشته باشند اما هيچکدام از آن‌ها چيز جديدي نبوده و اين تصور که اين بار مردم ايران مي‌تواند حاکميتشان را به سرخم کردن در برابر آمريکا وادار کنند، دستکم براي کسي که در دهه‌هاي اخير زمان قابل توجهي را در ايران گذرانده، واهي به نظر مي‌رسد.اظهارات پمپئو شبيه چيزهايي بود که دونالد رامسفلد وزير دفاع اسبق آمريکا پيش از تجاوز به عراق مي‌گفت. لفاظي‌هاي افراطي رامسفلد که با حادثه يازدهم سپتامبر مصادف شد، به آن دليل در ميان بسياري از آمريکايي‌ها خريدار پيدا کرد که مردم احساس خطر مي‌کردند.